Göra hemsida själv / via webbyrå? Starta här!

Sökmotoroptimering – tips och råd

Nedanstående lilla guide inom sökmotoroptimering sammanfattar några av de viktigaste sakerna att tänka på. Det finns hundratals andra detaljer, men det jag har skrivit om sökoptimering på denna sida kommer man mycket långt med.

Tipsen grundar sig delvis på Googles riktlinjer för webbansvariga.

Sökmotoroptimering steg 1 – sökmotorvänlig hemsida

Det finns några viktiga steg man bör följa för att få en lyckad sökmotoroptimering. När hemsidan skapas så skall den göras sökmotorvänlig:

  • Fundera först ut vilka sökord som folk kan tänkas använda för att hitta information hos era olika sidor på webbplatsen, skriv ner dem. Försök begränsa detta till max 3-5 sökord per undersida.
  • Skriv för människor (inte sökmotorer) men nämn viktiga sökord i texten på ett naturligt sätt. En krystad text fullproppad med sökord kommer inte att leda till någon positiv reaktion hos dina besökare.
  • Använd gärna länkar i texter OM det kan hjälpa dina besökare.
  • Använd en H1-tag (rubrik med mest tyngd) som inledning till texten på sidan.
  • Använd riktiga HTML-länkar, inte länkar med JavaScript.
  • Skriv olika innehåll i s.k. Metataggar (Title, description, keywords) för varje sida.
  • ”Title” skall vara relevant för varje enskild sida men också locka till klick i sökresultaten. Detsamma gäller för ”description”.
  • Se till att alla sidor kan nås från startsidan med max 3 klick.
  • Använd gärna en sajtkarta (sitemap). Det uppskattar både människor och sökmotorer.

Du kan låta en webbyrå bygga hemsida åt er men de bör då ha kunskap om sökmotoroptimering.

Använder du någon form av CMS-system (publiceringsverktyg) så bör även detta vara gjort för att stödja sökmotoroptimering.

Om hemsidan redan är byggd kan ni antingen justera den enligt ovanstående direktiv eller överlåta en sökmotoroptimering av er hemsida till ett SEO-företag.

Sökmotoroptimering steg 2 – relevanta länkar

En annan viktig aspekt av sökmotoroptimering berör hur er hemsida beskrivs av andra hemsidor. Med detta menar jag VILKA hemsidor som länkar till er hemsida och HUR de gör det:

  • Byt länkar med andra som är i er bransch eller som har varor och tjänster som kompletterar varandra.
  • Anmäl er hemsida i vissa webbkataloger. Se dock till att dessa känns seriösa – annars är det inte värt besväret. En av de bästa i Sverige är Infoo.se - den officiella svenska webbkatalogen.
  • Om det är möjligt så försök att ange en länktext som manar till klick men även innehåller något RELEVANT sökord.
  • Skapa en eller flera artiklar eller guider på er hemsida. Tillåt sedan andra kopiera dessa till sina egna hemsidor under förutsättning att ni får med en signatur med länk till er egen sida.

SEO-företag som jobbar med sökmotoroptimering brukar även erbjuda någon tjänst för att skaffa länkar. Eftersom anskaffning av länkar är tidsödande så kan detta för många vara ett bättre alternativ.
Varför inte titta runt hos några olika SEO-företag för att se vad de erbjuder?


Steg 3 – fortsätt skapa innehåll & skaffa länkar

Sökmotorerna värdesätter hemsidor som uppdateras och hålls fräscha. Därför är det viktigt att uppdatera och utöka innehållet på er hemsida som en del i strategin för sökmotoroptimering. Men ännu viktigare är att era besökare också uppskattar när det händer något med er hemsida.

En del nytt innehåll kan vara ganska enkelt att ordna. Det kan till exempel röra sig om nyheter inom ert område, nya kunder, nya referenser, nya produkter eller tjänster etc.

Du kan skriva om kompletterande produkter och tjänster trots att ni inte säljer dem själva. Det kanske till och med kan leda till samarbeten som gör att utbyter kunder med andra inom dessa områden.

Du kan tjuvtitta lite på dina konkurrenter för att få uppslag om vad man kan skriva. Kopiera inte texter! Skriv med helt egna ord och gärna ur en annan synvinkel.

 

Ha tålamod och lycka till!

Vad är SEO?

Det är en förkortning av "Search Engine Optimization" – den engelska termen för sökmotoroptimering.

På svenska kallas det även sökoptimering eller sökmotorpositionering (SEO-företag menar dock att orden kan ha en lite annorlunda betydelse).

Sökmotoroptimering innebär helt enkelt att en hemsida görs så sökmotorvänlig som möjligt och därmed har lättare att hamna högt i sökresultaten för intressanta sökord eller sökfraser.